Persbericht

Delft, 15 januari 2011

Vermoolen geeft verfrissende inzichten in: ‘Managers, Mantra’s en Mythen’

Vandaag verschijnt bij uitgeverij Eburon Managers, Mantra’s en Mythen. Dit tweede boek van Matthijs Vermoolen geeft een verfrissende kijk op halve managementwaarheden als ’het doel van bedrijven is geld verdienen’, ‘medewerkers willen niet veranderen’ en ’de klant is koning’. De auteur maakt aannemelijk dat deze onschuldig lijkende stellingen schadelijker zijn dan ze in eerste instantie lijken en geeft voor elke mythe een alternatief: een managementmantra dat het reciteren wel waard is. Mantra’s die helpen kansen creëren, het beste uit mensen halen, persoonlijke en organisatie-effectiviteit verbeteren en slagkracht verbeteren.

Het boek bestaat uit zes delen die elk een aantal mythen behandelen over ondernemerschap, personeelsontwikkeling, structuurvorming, omgevingsbeïnvloeding, leiderschap en strategievorming. Het ontrafelt in totaal 19 managementmythen, waarbij algemeen geaccepteerde managementwaarheden als het principe van eenheid van leiding niet worden ontzien.

Met een knipoog worden leidinggevenden, management developers en adviseurs geconfronteerd met de dogma’s van alledag en krijgen ter vervanging van de oude mythen bruikbare mantra’s voorgeschoteld. Het boek is door de korte hoofdstukken en doordachte grafische vormgeving toegankelijk voor iedereen die in het functioneren van organisaties geïnteresseerd is. Het in de bijlage opgenomen Vitalent-groeimodel biedt de lezer de mogelijkheid zich desgewenst verder te verdiepen in de onderwerpen.

Matthijs Vermoolen studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft zijn sporen verdiend als adviseur en manager en ontwikkelde het Vitalent-groeimodel, waarin hij kenniselementen over organisatieactiviteiten, leiderschap, organisatievormen, ontwikkelfasen en –groeistuipen in verband heeft gebracht.

M.H.J. Vermoolen (2010) Managers, Mantra’s en Mythen, Uitgeverij Eburon, Delft, ISBN 978 90 5972 454 9 Verkoopprijs €19,95